دو فوریت حکومت در برابر ترورهای هدفمند

ترورهای هدفمند؛ طالبان دست‌داشتن در ترور خبرنگاران و فعالان مدنی را رد کردند

همزمان با افزایش ترورهای هدفمند خبرنگاران، فعالان مدنی و عالمان دین در کشور، گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این افراد در اهداف نظامی جنگ‌جویان این گروه قرار ندارند.

در اعلامیه‌ی طالبان که روز گذشته (چهارشنبه، ۱۷ جدی) منتشرشده، آمده است که این گروه کشته‌شدن خبرنگاران، فعالان مدنی، عالمان دین و چهره‌های سیاسی افغانستان را به ضرر افغانستان می‌داند و آن را تقبیح کرده است.

طالبان همچنان گفته‌اند که این افراد توسط کسانی مورد حمله قرار می‌گیرند که با برقراری صلح در افغانستان مخالف اند.

از سویی هم، این گروه گفته‌های اخیر مسئولان حکومتی در مورد دست‌داشتن طالبان در این حملات را رد کرده و گفته است که دولت افغانستان بدون «دلیل» آن‌ها را به این گروه نسبت می‌دهد.

این درحالی است که در تاریخ ۹ جدی، محمدمسعود اندرابی، وزیر امور داخله و احمدضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی در مجلس سنا گفتند که گروه طالبان در عقب ترورهای هدفمند قرار دارد و این گروه می‌خواهد با این ترورها «افکار بدیل» برای نظام کنونی افغانستان در مذاکرات صلح ارایه کند.

به گفته‌ی آنان، طالبان به‌دنبال امضای توافق میان امریکا و طالبان، شبکه‌ای به نام «کاروان عبیده» را برای ترورهای هدفمند ایجاد کرده‌اند. این مسئولان همچنان گفتند که افراد بازداشت‌شده‌ی این شبکه اعتراف کرده‌اند که به آنان دستور داده شده است تا افراد متنفذ، کارکنان نهادهای دولتی، اعضای جامعه‌ی مدنی، خبرنگاران و سایر «اهداف نرم» را هدف‌گذاری کنند.

پیش از آن، امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری نیز گفته بود که در عقب ترورهای هدفمند طالبان قرار دارند. او افزوده بود که طالبان با استفاده از این تأکتیک، خواستار امتیازات ناممکن در مذاکرات جاری صلح اند.

ارگ ریاست‌جمهوری نیز بارها تأکید کرده است که طالبان به‌دلیل مهیاکردن فعالیت تروریستی در افغانستان، مسئول ترورهای هدفمند در کشور اند.

علاوه بر این‌ها، سانی لگت، سخن‌گوی نیروهای امریکایی در افغانستان نیز در رشته‌تویتی در ۱۵ جدی طالبان را عامل ترورهای هدفمند خوانده بود. او از این گروه خواسته بود که به قتل‌های هدفمند مقامات حکومتی، فعالان جامعه‌ی مدنی و خبرنگاران را متوقف کند.

این درحالی است که در چند ماه اخیر، ترورهای هدفمند به‌صورت نگران‌کننده در کشور افزایش یافته است. بسم‌الله عادل ایماق، مدیرمسئول رادیو صدای غور شش روز پیش (جمعه، ۱۲ جدی) در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور کشته شد.

پیش از آن در تاریخ ۴ جدی فرشته کوهستانی، فعال حقوق زنان در کاپیسا همراه با برادرش در مربوطات ولسوالی حصه اول کاپیسا ترور شد. یک روز پیش از آن (۳ جدی) یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) در تیراندازی افراد مسلح در شهر کابل کشته شد.

در تاریخ ۱ جدی هم رحمت‌الله نیکزاد، رییس اتحادیه‌ی خبرنگاران ولایت غزنی و خبرنگار تلویزیون «الجزیره» و «اسوشیتدپرس» در شهر غزنی کشته شد.

فردین امینی، گوینده‌ی تلویزیون آریانا نیوز نیز در ۲۱ قوس در شهر کابل کشته شد. گرچند وزارت داخله اعلام کرد که او خودکشی کرد، اما خانواده‌ی او و تعدادی از نهادهای حامی رسانه‌ها گفته بود که او به‌گونه‌ی مرموز کشته شده است.

یک روز قبل از آن در تاریخ ۲۰ قوس، ملالی میوند، گوینده‌ی تلویزیون خصوصی انعکاس در حمله‌ی افراد مسلح در شهر ننگرهار کشته شد. در ۶ قوس محمدرفیع صدیقی، رییس عامل پیشین تلویزیون خصوصی خورشید در ولسوالی قره‌باغ کابل کشته شد. وزارت داخله دلیل مرگ او را گازگرفتگی اعلام کرد، اما همکارانش گفته بودند که او توسط افراد ناشناس کشته شده است.

در ۲۲ عقرب الیاس داعی، خبرنگار محلی رادیو آزادی در ولایت هلمند نیز در یک انفجار کشته شد.

قبل از آن، در تاریخ ۱۷ عقرب نیز، یماس سیاوش، مجری سابق تلویزیون خصوصی «طلوع نیوز» نیز در انفجاری در شهر کابل کشته شد.

مسئولیت این ترورها هنوز شخص و یا گروهی به عهده نگرفته است.