وحید عمر

صلح میان نخبگان باعث بی‌ثباتی بیشتر در افغانستان می‌شود

مشاور رییس‌جمهور:

وحید عمر، مشاور رییس‌جمهور و رییس اداره‌ی ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری می‌گوید صلحی که تنها میان «چند نخبه» صورت بگیرد، افغانستان را به بی‌ثباتی می‌کشاند.

آقای عمر که امروز (پنج‌شنبه، ۵ حمل) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «صلحی که بین چند نخبه صورت گیرد و [همچنان] حکومتی که میان چند نخبه‌ی سیاسی تقسیمات شود، مردم افغانستان آن را از خود نخواهد دانست.»

او تأکید کرد که این صلح «باعث بی‌ثباتی بیشتر در افغانستان می‌شود».

در همین حال، رییس اداره‌ی ارتباطات عامه و استراتیژیک ریاست‌جمهوری افزود هر اقدامی که در مورد صلح افغانستان صورت می‌گیرد، باید اصل مشارکت مردم در تصمیم‌گیری در مورد این روند و چگونگی ساختار آینده‌ی حکومت، مدنظر گرفته شود.

او همچنان در بخشی از صحبت‌هایش تأیید کرد که رییس‌جمهور غنی طرحی را برای تأمین صلح در کشور آماده کرده است. پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام ارشد دولت افغانستان گزارش کرده بود که اشرف غنی طرح پیشنهادی امریکا برای صلح افغانستان را رد کرده و در مقابل طرحی را پیشنهاد کرده است که براساس آن انتخابات ریاست‌جمهوری در ظرف شش ماه برگزار خواهد شد.

وحید عمر اما گفت که این طرح رییس‌جمهور غنی یک نقشه‌ی راه برای صلح افغانستان است و در جواب و یا رد و تأیید «نقشه‌ی کس دیگر» برای این روند نیست.

او افزود: «[طرح صلح رییس‌جمهور غنی] نقشه‌ی راه حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح است که ابعاد مختلف روند صلح افغانستان را دربر می‌گیرد. یکی از مسائیلی که در آن طرح شده است، مسأله‌ی انتقال اقتدار از راه آرای مردم است.»

به گفته‌ی آقای عمر، رییس‌جمهور غنی به این باور است که هر نوع انتقال قدرت از راه غیردموکراتیک که بر مبنای آرای مردم نباشد، نه تنها باعث تأمین صلح عادلانه و پایدار در کشور نمی‌شود، بلکه خطر بی‌ثباتی بیشتر در افغانستان را نیز افزایش می‌دهد.

او همچنان با اشاره به نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان گفت که حکومت افغانستان از آن استقبال می‌کند و در این نشست نیز شرکت خواهد کرد. وحید عمر اما گفت که هنوز مشخص نشده است که نمایندگان افغانستان در این نشست در چه سطحی از مقامات اشتراک کنند.

این درحالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی امریکا برای صلح افغانستان در یازدهم حوت سال گذشته به کابل آمد. او در این سفر طرحی را زیر نام «دولت انتقالی صلح» به رهبران دولت افغانستان پیشکش کرد.

براساس این طرح، پس از حصول توافق بر سر مسایل اساسی و پس از شروع روند آنکارا، انتقال قدرت به دولتی انتقالی صورت می‌گیرد.

رییس‌جمهور غنی پیش از این نیز با طرح امریکا برای صلح افغانستان مخالفت کرده و به انتقال قدرت از طریق انتخابات تأکید کرده بود.