ادعای تصفیه‌ی قومی در کمیسیون اصلاحات اداری؛ «پشتو بلد نیستید، منفک شدید»

در ادامه تصفیه‌سازی کارمندان دولتی به استثنای قوم «پشتون»، منابع در کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی مدعی شده‌اند که حدود ۴۰۰ کارمند از بست‌های‌شان منفک شده‌اند.

این منابع به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که طالبان این شمار از افراد را که بیشتر از اقوام «تاجیک» و «هزاره» هستند توسط یک ایمیل به زبان پشتو، از کار برکنار کرده‌اند.

در این ایمیل ذکر شده است که کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی بر بنیاد دستور رهبری طالبان زیر مجموعه اداره امور شده است. در این نامه ذکر شده است که به‌دلیل کاهش سقف تشکیل، کارمندان در حالت «انتظار» قرار گرفته‌اند و تلاش‌ها مبنی بر گماشته شدن آنان در اداره‌های دولتی جریان دارد.

اما به اعتقاد بسیاری از کارمندان سابق این کمیسیون، طالبان هیچ‌گاهی آنان را دوباره در نهادهای دولتی نخواهند گماشت و اولویت استخدام به افرادی است که زیر پرچم طالبان جنگیده‌اند.

بلدیت به زبان پشتو

چندین کارمند سابق، معیار دوام کار در کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی را بلدیت به زبان پشتو می‌دانند و استدلال طالبان برای کارمندان منفک‌شده این بوده است که آنان به زبان پشتو بلدیت کافی ندارند: «ما به طالبان شکایت کردیم که چرا در تعیینات تازه ما نیستیم، معیار شما برای انتخاب کارمندان چه بوده است؟ برای ما گفتند که ما کارمندانی می‌گیریم که زبان پشتو بلد باشند و ما را از تعیینات حذف کردند.»

کارمندان منکف‌شده که خواستند نامی از آنان گرفته نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که در کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی «تصفیه‌ی قومی» شده است و طالبان کارمندان با سویه‌ی تحصیلی ماستر را نیز از کارشان برکنار کرده‌اند.

شماری از کارمندان منفک‌شده کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی به مسئولان طالبان مراجعه کردند و از آنان خواستند که دلیل برکناری‌شان را وضاحت بدهند.

اما این کارمندان به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که تنها دلیل حذف‌شان از ساختار تشکیلاتی کمیسیون اصلاحات داری و خدمات ملکی، بلدیت نداشتن به زبان پشتو بوده است: «طالبان برای ما گفتند که ما کسانی به کار داریم که به زبان پشتو تسلط کافی داشته باشند.»

این کارمندان بیان می‌دارند که در حکومت طالبانی به هیچ اعتراضی رسیدگی نمی‌شود و به همین خاطر آنان خانه‌نشین شده‌اند و نمی‌دانند که برای تأمین مصارف زندگی‌شان چه کاری انجام دهند.

بسیاری از کارمندان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی براساس رقابت آزاد دو سال پیش گماشته شده بودند، اما حالا کارمندان منفک‌شده این کمیسیون مدعی‌اند که از سوی طالبان تصفیه‌سازی قومی و سمتی شده‌اند.

برخی از کارمندان منفک‌شده این کمیسیون به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که حدود ۱۰۰ بست در کمیسیون خالی بود، اما طالبان به جای پر کردن این بست‌ها با کارمندان منفک‌شده، افراد و بستگان‌شان را حتا با سویه تحصیلی کمتر نسبت به آنان استخدام کرده‌اند.

این کارمندان تصریح کرده‌اند با واسطه طالبان افرادی به بست‌های بلند دوم و سوم نیز ارتقا یافته‌اند.

یکی از کارمندان منفک‌شده گفت: «از قوم پشتون هیچ کسی در تعیینات بی‌سرنوشت نشده، با وجودی‌که بست‌های‌شان در تشکیل تنقیص شده بود، ولی به‌خاطر که پشتون بودند، در تعیینات به عوض کارمندان غیرپشتون جذب شده‌اند.»

پنهانی

کارمندان سابق کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گویند که روند «تعدیل تشکیلاتی» در حکومت سرپرست طالبان از این اداره آغاز شده است و به دنبال آن این روند در دیگر نهادها تطبیق شده و یا می‌شود.

این کارمندان افزوده‌اند که براساس فرمان محمدحسن آخوند، رییس‌الوزاری طالبان، کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی زیر مجموعه اداره امور شده است و دیگر این کمیسیون مستقل نیست.

این کارمندان تصریح کرده‌اند که با پایان استقلالیت کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، تشکیلات آن نیز از ۹۷۰ به ۳۵۰ الی ۴۰۰ بست کاهش یافته است.

کارمندان منفک‌شده مدعی هستند که در تعیینات «تصفیه‌ی قومی» شده است و بر خلاف شایستگی، تجربه‌ی کاری و تحصیل، افراد در بست‌ها گماشته شده‌اند.

براساس روایت این کارمندان، روند منفک شدن و تعیینات جدید توسط یک هیأت هفت نفری و به شکل پنهانی صورت گرفته است.

یکی از کارمندان منفک‌شده به روزنامه اطلاعات روز گفت که اغلب کارمندان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی حالا از قوم «پشتون» است: « در کمیسیون ۱۵ الی ۲۰ نفر هزاره بودند و از قوم تاجیک کارمند زیاد بود، اما طالبان همگی این افراد را برکنار کردند. حالا به جزء چند نفر از اقوام دیگر، کمیسیون اصلاحات اداری توسط پشتون‌ها رهبری می‌شود.»

کارمندان منفک‌شده کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی مدعی‌اند که بیشتر کارمندان کنونی این کمیسیون قادر به پیشبرد امور اداری نیستند و تنها دوام حضورشان در بست‌ها، وابستگی به طالبان و داشتن هویت قومی «پشتون» است.

این کارمندان از رهبری طالبان می‌خواهند که به سیاست حذف اقوام در سیستم خدمات ملکی دولت پایان دهند و نباید اداره‌های دولتی به گونه‌ی یک دست به دست «پشتون‌ها» باشد.

روزنامه اطلاعات روز خواست تا دیدگاه مسئولان طالبان را در مورد ادعای تصفیه‌ی قومی در کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی داشته باشد، اما موفق به دریافت پاسخ نشد.

مقام‌های بلندپایه طالبان به‌شمول ملا عبدالغنی برادر، معاون رییس‌الوزاری طالبان، محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع و دیگر مقام‌ها بر مشارکت تمامی اقوام در حکومت‌شان اطمینان داده بودند.

اما کارمندان منفک‌شده معتقد هستند که طالبان تنها شعار می‌دهند و به هیچ عنوان به برابری اقوام در تعیینات دولتی باور ندارند و تصفیه‌سازی در اداره‌های مختلف به‌شمول کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، گویای «تبعیض» و «بی‌عدالتی» است.

روزنامه اطلاعات روز در چندین گزارش تصفیه‌سازی در نهادهای دولتی زیر سلطه‌ی طالبان را مستندسازی کرده است. با کلیک کردن روی عنوان‌های زیر می‌توانید این گزارش‌ها را مرور کنید.

تصفیه‌ی کادرها در وزارت مهاجرین؛ «مولوی‌ها و قاریان به‌جای دکتر‌ها و ماسترها»

ادامه‌ی «تصفیه‌ی قومی» در ادارات؛ طالبان: برکناری و تبدیلی کارمندان اصل است

«پاک‌سازی قومی و تعیینات سمتی»؛ «طالبان برای برکناری جمعی کارمندان روش تازه روی ‌دست گرفته‌اند»

برکناری دسته‌جمعی قاضیان حکومت پیشین؛ «پاک‌سازی قومی و تعیینات سمتی»

تعویض‌های سلیقه‌ای در معارف تخار؛ «جنگجویان طالب کارمند می‌شوند»

«تصفیه قومی» در ادارات دولتی در دایکندی؛ از تنزیل بست کارمندان تا برکناری آنان