فعالان مدنی: اجازه نمی‌دهیم نام کاتب از جاده‌اش برداشته شود

نام‌گذاری جاده‌ای به‌نام فیض محمد کاتب هزاره، تاریخ‌نویس نام‌دار کشور، پس از آن جنجالی شد که وزارت اطلاعات و فرهنگ و شهرداری کابل از اجرای دستور شورای وزیران سر باز زدند و به دلایل نامعلوم، تابلوی کاتب را از این جاده برداشتند. اکنون شماری از فعالان مدنی می‌گویند، اجازه نمی‌دهیم نام فیض محمد کاتب هزاره از روی جاده‌‌ای که قبلا به‌نام او شده بود، برداشته شود، مگر این‌که حکومت در این زمینه پاسخ منطقی و قانع‌کننده بدهد.

صدها نفر از فعالان مدنی دیروز صبح در اعتراض به حذف نام کاتب از جاده‌ی چهارراهی شهید مزاری- دارالامان از سوی شهرداری کابل و وزارت اطلاعات و فرهنگ، با حمل برگه‌هایی که روی آن «جاده‌ی فیض محمد کاتب هزاره» نوشته بودند، در این جاده به پیاده‌گردی پرداختند. آنان پیاده‌گردی‌شان را از چهارراهی شهید مزاری به سمت دارالامان آغاز کردند و در آخر این جاده، دارالامان، پایان دادند.

اسد کوشا، یکی از شرکت کنندگان این پیاده‌گردی اعتراضی می‌گوید، نام‌گذاری یک جاده به‌نام کاتب، حق کاتب است. کاتب متعلق به هیچ‌ قومی نیست و کسی که برای تمام مردم افغانستان نوشت، حقش نیست با نامش برخورد سیاسی کنیم.

شورای وزیرانِ دوران حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در 14 دلو 1392 با اکثریت قاطع آرا تصویب کرد که جاده‌‌‌ی چهارراهی شهید مزاری-دارالامان به نام فیض محمد کاتب هزاره شود. پس از آن شهرداری کابل تابلویی را به‌نام فیض محمد کاتب در این جاده نصب کرد. اما چهار روز مانده به افتتاح این جاده، مسئولان شهرداری کابل تابلوی کاتب را از این جاده برداشتند.

این جاده در 26 میزان 1393 از سوی محمد محقق، معاون ریاست اجرایی و یونس نواندیش، شهردار کابل، هم‌زمان با سفر رییس جمهور ترکیه به کابل، به‌نام جاده‌ی پل سوخته-دارالامان افتتاح شد. نواندیش در مراسم افتتاح این جاده در مورد برداشتن نام کاتب از این جاده گفت، این کار از عهده‌ی من برنمی‌آید و باشندگان این منطقه باید آن را از کمیسیون نام‌گذاری جاده‌های شهر بپرسند.

برداشتن نام کاتب از این جاده، واکنش‌های زیادی را در میان مردم و رسانه‌های اجتماعی برانگیخت. شماری از فعالان مدنی در واکنش به این مسئله، روز دوشنبه، 28 میزان تابلوی فیض محمد کاتب را دوباره بر این جاده نصب کردند.

سپس در جلسه‌ای که در 7 عقرب 1393 با حضور سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، رییس کمیسیون نام‌گذاری جاده‌ها، شهردار کابل و شماری از باشندگان محل در شهرداری کابل برگزار شد، تصمیم بر این شد که این جاده به‌نام جاده‌ی پل سوخته-دارالامان باقی بماند و جاده‌ی دیگری در روبه‌روی مطابع آزادی، از منار مقاومت تا چهارراهی عبدالحق، به‌نام کاتب نام‌گذاری شود. اکنون اما معترضان می‌گویند، اجازه نمی‌دهیم نام کاتب از این جاده برداشته شود. آنان نام‌گذاری یک جاده‌ی فرعی را به‌نام کاتب، توهین به شخصیت کاتب می‌دانند.

شهردار کابل و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ

در همین حال، منیره یوسف‌زاده، یکی دیگر از معترضانی که دیروز در این جاده پیاده‌گردی کردند، می‌گوید، شهردار کابل در آستانه‌ی رفتنش می‌خواهد با قومی کردن مسئله‌ی نام‌گذاری این جاده به‌نام فیض محمد کاتب هزاره، کم‌کاری‌های دوره‌ی شهرداری‌اش را پشت جنجال‌های قومی پنهان کند.

این معترضان هم‌چنان می‌گویند، برخی‌ها به‌صورت غیرمستقیم در این مسئله دخالت می‌کنند. مقام‌های حکومت وحدت ملی نیز با این مسئله با محافظه‌کاری برخورد می‌کنند و به‌طور دقیق معلوم نیست دست چه کسانی پشت این ماجرا قرار دارد؛ اما بدون شک، شهردار کابل یکی از کسانی است که در جنجالی کردن این مسئله دست دارد.

هم‌چنان گفته می‌شود، سید مخدوم رهین، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در جلسه‌ی اخیر شورای وزیران گفته است، من در جلسه‌ای که نام‌گذاری این جاده را به‌نام کاتب تصویب کرد، نبودم؛ اما وزیران دیگر می‌گویند که آقای رهین در آن جلسه حضور داشته است.

معترضان از حکومت وحدت ملی می‌خواهند، فیصله‌ی حکومت قبلی را عملی کند و نگذارد عده‌ای با نام فیض محمد کاتب هزاره، برخورد قومی و سیاسی کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *