تکمیل بازشماری آرا در 12 ولایت؛ معترضان در 5 ولایت دیگر مانع بازشماری شدند

تکمیل بازشماری آرا در 12 ولایت؛ معترضان در 5 ولایت دیگر مانع بازشماری شدند

در سومین روز آغاز دوباره بازشماری آرا، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که هنوز بازشماری در پنج ولایت کشور متوقف است.

علی افتخاری، معاون سخن‌گوی کمیسیون انتخابات شام روزدوشنبه (27 عقرب) به روزنامه اطلاعات روز گفت که به‌دلیل اعتراض‌های برخی از تکت‌های انتخاباتی، روند بازشماری در ولایت‌های پنجشیر، فاریاب، جوزجان، سرپل و تخار متوقف است.

علی‌ افتخاری، معاون سخن‌گوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که بازشماری در ولایت‌های بادغیس، بامیان، لغمان، ارزگان، میدان وردک، نیمروز، بلخ، لوگر، هرات و قندوز تکمیل شده است

در همین حال اعتراض‌ها در برخی از ولایات به خشونت کشیده است.

شماری از معترضان روز یک‌شنبه در ولایت بدخشان سعی کردند که «با زور» روند بازشماری را متوقف کنند اما با مداخله‌ی پولیس بازشماری در این ولایت از سر گرفته شد.

ثناالله روحانی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس بدخشان در این مورد به روزنامه اطلاعات روز گفت که حدود 150 معترض به دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در بدخشان داخل شدند و سعی کردند که بازشماری را متوقف کنند، اما پولیس مداخله کرد و آنان را از محوطه بیرون کرد. به گفته‌ی آقای روحانی، معترضان پس از آن‌که از محوطه بیرون شدند، دفتر ولایتی کمیسیون را سنگ‌باران کردند: «در این رویداد به کسی آسیب نرسید. فقط شیشه‌های دفتر آسیب دیده است.» آقای روحانی افزود که معترضان در خیمه‌ای جلوی دفتر ولایتی کمیسیون تحصن کردند و روند بازشماری آغاز شد.

به همین ترتیب به روز شنبه این هفته پس از شروع دوباره‌ی بازشماری، اعتراض‌ها در  برابر این روند در ولایت قندوز نیز به خشونت کشیده شد. عبدالله عبدالله رهبر دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی در نشست مطبوعاتی روز یک‌شنبه‌اش، از کشته و زخمی‌شدن ناظران این تیم خبر داد. او گفت که مسئول کمپین انتخاباتی و چند ناظر تیم «ثبات و همگرایی» در قندوز در تیراندازی پولیس زخمی و یک ناظر دیگر این تیم کشته شده است. اما وزارت داخله کشته یک ناظر انتخاباتی در قندوز را رد کرده است.

روند بازشماری آرا از 18 عقرب آغاز شده بود، اما کمیسیون انتخابات در 24 عقرب در پی اعتراض‌ دسته‌های انتخاباتی این روند را متوقف کرد. کمیسیون اعلام کرد که این روند به منظور رسیدگی به اعتراضات و نگرانی‌های برخی از احزاب سیاسی، نامزدان و نهادهای جامعه مدنی، متوقف شده است.

پس از اعتراض برخی از تکت‌های انتخاباتی به بازشماری آرا به دلیل معلوم‌نشدن سقف آرای بیومتریکی و خارج‌نشدن آرای مشکوک و نامعتبر از جمع آرای معتبر، کمیسیون انتخابات روند بازشماری را متوقف و روزهای پنج‌شنبه و جمعه‌ هفته‌ی گذشته نشستی را با تکت‌های انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت‌الله نبیل و «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حکمتیار برگزار کرد که بی‌نتیجه پایان یافت و قناعت دسته‌های انتخاباتی حاصل نشده است.

سخن‌گویان این تکت‌های انتخاباتی گفته‌اند که کمیسیون انتخابات در این جلسه قناعت آن‌ها را فراهم نتوانست و تلاش داشت که آرای تقلبی و مشکوک را توجیه کند.

کمیسیون انتخابات اما به روز شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که در مورد اعتراض‌ها و پرسش‌های این دسته‌های انتخاباتی پاسخ‌های تخنیکی و قانونی ارایه شده است.

کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که به پرسش‌های دسته‌های انتخاباتی، پاسخ‌های قانونی و تخنیکی داده است – عکس از فیسبوک کمیسیون انتخابات

به‌رغم آنکه کمیسیون انتخابات نتوانست قناعت دسته‌های انتخاباتی را کسب کند، روند بازشماری را از سر گرفت.

حالا کمیسیون انتخابات از تکمیل‌شدن روند بازشماری در 12 ولایت خبر می‌دهد و می‌گوید که در شماری از ولایت‌ها هم این روند در حال اجرا است.

به گفته‌ی علی افتخاری روند بازشماری در ولایت‌های بادغیس، بامیان، لغمان، ارزگان، میدان وردک، نیمروز، بلخ، لوگر، هرات و قندوز تکمیل شده است در بقیه ولایت‌ها به جز پنج ولایت، این روند جریان دارد.

آقای افتخاری در پاسخ به این پرسش که بازشماری آرا در هر ولایت چند روز طول می‌کشد گفت: «بازشماری در بعضی از ولایت‌ها ظرف دو روز تکمیل شد اما در شماری از ولایت‌ها مثل کابل که بازشماری در آن حتی پیشتر از سایر ولایت‌ها آغاز شده بود، هنوز تکیمیل نشده است. در کابل از 1100 محل 800  محل آن بازشماری شده. بازشماری در تمام ولایات یکسان نیست به دلیل این تعداد محلات یکسان نیست.»

روند بازشماری در حالی جریان دارد و کمیسیون انتخابات بر دوام آن تأکید می‌کند که این روند از سوی اکثر دسته‌های انتخاباتی از جمله، «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت‌الله نبیل و «صلح و عدالت اسلامی» به رهبری گلبدین حکمتیار و شورای نامزدان، تحریم شده است و ناظران آنان در این روند شرکت نکرده‌اند. دسته‌های انتخاباتی به استثنای «دولت‌ساز» پیش از پیش اعلام کرده‌اند که نتیجه‌ی بازشماری را نمی‌پذیرد.

عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار شام روز یک‌شنبه در دیداری توافق کرده‌اند که بازشماری و نتیجه‌ این روند در غیاب ناظران این دسته‌های انتخاباتی مشروعیت ندارد.

عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار توافق کرده‌اند که نتیجه‌ی بازشماری را نپذیرند – عکس از صفحه فیسبوک عبدالله عبدالله

کمیسیون انتخابات فیصله کرده است که آرای بیش از هشت هزار محل در 34 ولایت بازشماری شود.

دسته‌های انتخاباتی، در رأس ثبات و همگرایی اما تأکید دارد که بازشماری خلاف قانون است و نخست باید ابهام‌ها در مورد 300 هزار رأی و دو هزار و 400 محلی که معلومات بیومتریکی ندارند، رفع شود و سپس کمیسیون به بازشماری و تفتیش آرا اقدام کند.

هرچند کمیسیون گفته است که به پرسش‌های دسته‌های انتخاباتی مبنی بر موجودیت ابهام در مورد 300 هزار رأی پاسخ‌های تخنیکی و قانونی ارایه کرده است، اما دسته‌های انتخاباتی قانع نشده و همچنان روند بازشماری را غیرقانونی می‌خوانند و سبب توقف این روند در پنج ولایت شده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در ششم میزان برگزار شد. قرار بود نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات به تاریخ 27 میزان اعلام شود اما به 23 عقرب به تعویق افتاد. پس از آنکه روند بازشماری آغاز شد و شماری از دسته‌های انتخاباتی در برابر آن اعتراض کرد، نتیجه‌ی ابتدایی بار دیگر تا زمان نامعلومی به تعویق افتاد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *