نگرانی کرزی از افزایش تلفات غیرنظامیان

کرزی از موضع روسیه و ایران در قبال افغانستان استقبال کرد

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور از اعلامیه‌های اخیر روسیه و ایران در مورد اوضاع افغانستان و اثرات منفی آن بر روند صلح، امنیت و ثبات و منطقوی استقبال کرده است.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی آقای کرزی امروز (دوشنبه، 4 حمل) منتشر شده، آمده است که از علاقه‌مندی کشورهای همسایه و منطقه در پیوند به تسریع روند صلح در افغانستان استقبال می‌کند.

آقای کرزی همچنان گفته است: «همکاری فعال کشورهای همسایه و منطقه به‌منظور کمک به ثبات و روند صلح افغانستان به سود کشورهای منطقه نیز می‌باشد.»

در اعلامیه به نقل از کرزی آمده است که جلوگیری از مداخله‌ی انحصارگرایانه در روند صلح، افغانی کردن این روند و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به تحکیم حاکمیت ملی مردم افغانستان کمک می‌کند.

رییس‌جمهور پیشین از امریکا نیز خواسته است که از حضور خود در افغانستان برای تقابل و رقابت با کشور‌های دیگر نه، بلکه برای تحکیم همبستگی و تقویت ثبات در کشور و همگرایی در منطقه استفاده کند.

این در حالی است که روسیه و ایران هر کدام در اعلامیه‌های جداگانه از اوضاع جاری در افغانستان و اثرات منفی آن بر روند صلح و امنیت منطقوی ابراز نگرانی کرده‌اند.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران که روز گذشته منتشر شد، آمده است که ایران با نگرانی وضعیت سیاسی و امنیتی در افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند و در مورد تبعات غیرقابل پیش‌بینی اختلافات پیش‌آمده در مورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بر ثبات داخلی و اثرات منطقه‌ای آن احساس خطر می‌کند.

وزارت خارجه‌ی ایران از رهبران سیاسی افغانستان و کشورهای منطقه نیز خواسته است که از تمام ظرفیت‌های موجود برای یافتن راه بیرون‌رفت از اختلافات پیش‌آمده بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله، استفاده کنند.

وزارت خارجه‌ی افغانستان اما در واکنش به اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران گفته است که افغانستان روابط رو به توسعه با ایران دارد و با توجه به مشترکات زیاد تاریخی، دینی و فرهنگی دو کشور، توقع نمی‌رفت که «جمهوری اسلامی ایران چنین دید سطحی نسبت به قضایا و مسایل افغانستان داشته باشد».

اشرف غنی و عبدالله در تاریخ نوزدهم حوت دو مراسم تحلیف جداگانه در ارگ و سپیدار برگزار کردند. ایران و روسیه تا کنون به‌گونه‌ی رسمی از هیچ یک از آن‌ها اعلام حمایت نکرده‌اند.

پس از برگزاری مراسم تحلیف، تلاش‌های زیادی از سوی چهره‌های سیاسی و رهبران جهادی به‌منظور توافق دو طرف روی تشکیل یک دولت همه‌شمول صورت گرفته، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا نیز امروز به کابل آمده است. هرچند هدف از سفر او به کابل پیشبرد توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان گفته شده، اما به نظر می‌رسد که تلاش برای توافق اشرف غنی و عبدالله روی یک دولت همه‌شمول یکی از اهداف سفر او باشد. او پس از ورود به کابل، با اشرف غنی و عبدالله عبدالله به‌طور جداگانه دیدار کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *