امرالله صالح

امرالله صالح: راه صلح تنها از دوحه نمی‌گذرد

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری می‌گوید که به‌خاطر یافتن راه حل صلح‌آمیز برای بحران افغانستان، مذاکرات صلح باید ادامه یابد، اما راه حل تنها از قطر و دوحه نمی‌گذرد.

آقای صالح صبح امروز (یک‌شنبه، ۷ جدی) در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که طالبان به زندگی باهمی و مسالمت‌آمیز با افغانستان نو باور ندارند و توافق‌نامه‌ی دوحه برای این گروه اعتماد به نفس «کاذب و پوشالی»‌ایجاد کرده است.

صالح نوشته است که وزارت دفاع ملی، وزارت داخله، ریاست عمومی امنیت ملی و دیگر ارگان‌های دولت می‌توانند به طالبان تفهیم کنند که «غلط کرده‌اند». او تأکید کرده است که تقویت ظرفیت و کارایی دولت راه رسیدن به صلح را کوتاه می‌کند.

پیش از این نیز، تنها چند روز پس از توقف موقت مذاکرات صلح در دوحه، مقام‌های ارشد دولت افغانستان بر پیشبرد مراحل باقی‌مانده‌ی مذاکرات در داخل افغانستان تأکید کرده بودند.

دور اول مذاکرات در تاریخ ۲۲ قوس پایان یافت. دور دوم مذاکرات قرار است در ۱۶ جدی از سر گرفته شود.

از سوی هم، معاون اول ریاست‌جمهوری به ترورهای اخیر فعالان رسانه‌ای و جامعه مدنی اشاره کرده و نوشته است: «بمب‌های مقناطیسی و هدف قراردادن بخش نرم جامعه یعنی فعالین مدنی – خبرنگاران و اهل خبره جز برنامه‌ی یازده پایه‌ای طالب است که می‌خواهند با انجام آن اراده‌ی مردم را در دفاع از ارزش‌ها تضعیف نمایند.»

آقای صالح همچنان به توقف و فلج‌سازی موترسایکل‌های دو نفره تأکید کرده و گفته است که در ترور یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) از موترسایکل‌های دو نفره استفاده شده است.

او افزوده است که فلج‌سازی این گونه موترسایکل‌ها شدت گرفته و تا کنون نزدیک به ۸۰۰ موترسایکل متوقف و فلج شده است. به گفته‌ی صالح، از موترسایکل باید استفاده‌ی معیاری صورت گیرد.

امرالله صالح در ۲۵ قوس نیز گفته بود که براساس بررسی زنجیره‌ی ترورها در کابل، بیشتر از ۹۰ درصد موترسایکل‌های دارای دو سرنشین مربوط تروریستان می‌شود.