تلفات غیرنظامیان

جنایات علیه غیرنظامیان در افغانستان توسط هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی بررسی شود

۱۹ سازمان حقوق بشری:

۱۹ سازمان معتبر حقوق بشری از خواست کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان مبنی بر تعیین هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بررسی موارد جنایات علیه غیرنظامیان در افغانستان، حمایت کرده‌اند.

این سازمان‌ها در یک نامه‌ی سرگشاده به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ضمن استقبال از میکانیزم‌های پیشنهادشده توسط کمیسیون حقوق بشر افغانستان، گفته‌اند که با نشان‌دادن واکنش مؤثر نسبت به وضعیت روبه‌وخامت افغانستان، از تکرار حملات خونین بر غیرنظامیان در افغانستان جلوگیری شود.

 در این نامه که توسط عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان، گروه هماهنگی عدالت انتقالی، آرمان شهر، مرکز غیرنظامیان در منازعات و تعدادی دیگر از نهادهای حقوق بشری به امضا رسیده، آمده است که بسیاری از حمله‌ها بر غیرنظامیان در افغانستان، نیاز به تحقیق هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی دارد.

این ۱۹ سازمان حقوق بشری از کشتار دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، کشتار دانش‌جویان دانشگاه کابل، کشتار کارمندان مؤسسه‌ی ماین‌روبی هلوترست در بغلان، حمله بر شفاخانه‌ی صدبستر در غرب کابل، حمله بر عبادتگاه سیک‌ها در کابل و حملات بر مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زن و خبرنگاران به ‌عنوان مواردی یاد کرده که باید توسط هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی بررسی شود.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در تاریخ ۶ سرطان با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی از سوی سازمان ملل متحد تعیین و جنایات علیه غیرنظامیان از جمله قتل‌های هدفمند، حملات بر اقلیت‌های قومی و مذهبی و نهادهای آموزشی را تحقیق کند.

این کمیسیون تأکید کرده بود که حکومت افغانستان هم باید از این خواست حمایت و در زمینه‌ی تشکیل این هیأت و تحقیق آن همکاری کند.