حمله‌ی انتحاری در مراسم تشییع جنازه سالم ایزدیار؛ دادگاه ابتداییه در کابل دستور بازداشت 13 مقام پیشین و برحال امنیتی را صادر کرد

اطلاعات روز: یک دادگاه ابتداییه در کابل دستور بازداشت ۱۳ مقام پیشین امنیتی و برحال نیروهای امنیتی را در پیوند به وقوع حملات انتحاری در مراسم تشییع جنازه‌ی محمد سالم ایزدیار، پسر محمد علم ایزدیار، معاون مجلس سنای افغانستان صادر کرده است.

منبعی در دادگاه عالی که نمی‌خواهد از وی نام برده شود، این خبر را به اطلاعات روز تایید کرد. در میان افرادی که حکم بازداشت آن‌ها صادر شده است، نام‌های مقام‌های امنیتی پیشین چون جنرال شریف یفتلی رییس پیشین ستاد ارتش، جنرال مرادعلی مراد معین پیشین وزارت امور داخله، گل‌نبی احمدزی فرمانده پیشین گارنیزیون کابل، جنرال حسن‌شاه فروغ فرمانده پیشین پولیس کابل و جنرال صادق مرادی معاون پیشین امنیتی پولیس کابل شامل است.

محمد سالم ایزدیار در 12 جوزای 1396 در نتیجه‌ی تیراندازی نیروهای امنیتی در جریان یک راهپیمایی اعتراضی در کابل کشته شد. تظاهرات در واکنش به انفجار یک تانکر مملو از مواد منفجره در چهارراهی زنبق شهر کابل در 12 جوزای 1396 برگزار شده بود و معترضان خواهان کناره‌گیری اشرف غنی و عبدالله عبدالله بودند. معترضان در مسیر حرکت به سمت ارگ ریاست جمهوری با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

نیروهای امنیتی تلاش کردند با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور مانع پیش‌روی معترضان شوند اما موفق نشدند. این نیروها سپس بر معترضان شلیک کردند و در این تیراندازی پنج معترض کشته و نزدیک به 20 تن دیگر زخمی شدند.

در آن زمان شماری از مقام‌های ارشد حکومت خواهان بررسی عاملان شلیک بر معترضان شده بودند و رییس جمهور اشرف غنی نیز دستور تحقیق در این زمینه را داده بود. یک سال پس از این رویداد معاون مجلس سنا از حکومت خواست که زمینه‌ی بررسی تیراندازی بر تظاهرات 12 جوزای 1396 را فراهم کند. او گفت اگر حکومت «با بی‌تفاوتی برخورد کند، او خود برای انتقام‌گیری اقدام خواهد کرد.»

در 10 جوزای 1396 یک تانکر مملو از مواد منفجره در ساحه سبز کابل منفجر شد. در این رویداد صدها تن کشته و زخمی شدند. پس از آن معترضان به جاده‌ها آمده و به حکومت اعتراض کردند اما نیروهای امنیتی مانع معترضان شده و رویداد دیگری به وقوع پیوست.

یک روز پس از 12 جوزا، چندین حمله‌ی انتحاری پیهم در مراسم تشیع جنازه محمد سالم ایزدیار رخ داد. در این رویداد 6 تن کشته و نزدیک به 90 تن دیگر زخمی شدند. در این مراسم مقام‌های بلندپایه‌ی حکومت از جمله عبدالله عبدالله، رییس اجراییه پیشین و صلاح‌الدین ربانی، سرپرست پیشین وزارت امور خارجه شرکت کرده بودند.

دیدگاه‌های شما
  1. امنیت شهر مربوط پولیس وزارت داخله کشور است نه اردو تا شریف یفتلی مسوول آن شناخته شود. شریف یفتلی رییس ستاد ارتش بود نه قرمانده امنیه ولایت کابل، رییس گارنیزیون ویا معین ارشد امنیتی وزارت داخله تا این اتهام بروی بچسپد. فکر کنم کاسه های زیراین نیم کاسه است که بعدا افشا خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *